Terveelliset banaaniletut maistuvat vapaapäivän aamuna

Mikä onkaan ihanampaa kuin herätä kiireettömään aamuun ja laittaa vähän kivempaa aamupalaa? Kesällä rakastan ulkonaoloa, ja usein katammekin pöydän aina kuin mahdollista ulos. Ruoka on mitä kivointa myös valmistaa ulkona. Meillä ei ole mitään hulppeata kesäkeittiötä, mutta toimivalla puugrillillä kyllä syntyy kaikki loimulohesta nokipannukahviin. Tänään kun oli tiedossa vapaapäivä, päätin tehdä lettuja aamupalaksi. Aina tilaisuuden tullen koitamme karsia valkoista sokeria pois, ja syömme myös pääsääntöisesti gluteenitonta ruokaa. Tänään aamiaiseksi valmistuikin gluteenittomia ja sokerittomia banaanilettuja. Paistoin nämä ulkona valurautapannulla, mutta kyllähän nämä syntyisivät käden käänteessä sisäliedellä. Päälle tein nopean ’hillon’ sulattamalla viime kesän marjoja pakkasesta kattilassa ja lisäämällä joukkoon kookossokeria. Yhtä hyvin kävisi makeutukseen hunaja. Nyt on hyvä aika käyttää kaikki viimevuotiset marjat pois, kun kohta alkaa saada jo tuoreita marjoja pensaasta.

Halusin jakaa tämän banaanilettujen ohjeen teidän kanssanne, koska se on niin helppo ja nopea. Usein, kun teen kahdelle hengelle banaanilettuja, sekoitan vain kahteen muussinuijalla tai haarukalla muussattuun banaaniin kaksi kananmunaa. Ei mitään muuta. Sitten vain paistoon pannulle. Jos käytössäsi on tavallinen paistinpannu, niin kannattaa nostella taikinasta pannulle kolme erillistä lettua, niin nämä on helpompi kääntää kuin yksi iso. Jos haluaa oikein herkutella voi banaaniletuista tehdä suklaisen version lisäämällä kaakaojauhetta pari ruokalusikallista taikinaan. Lisämakeutusta ei tarvita, koska banaanit ovat niin makeita. Myöskään jauhoja ei siis tarvitse lisätä lainkaan. Näistä tulee sellaisia ihanan kuohkeita pannukakkuja.

Tänään kuitenkin päädyin valmistamaan banaanilettujen ja tavallisten lettujen risteytyksen lisäämällä seokseen vielä yhden kananmunan, 2dl maitoa ja 1,5dl gluteenittomia kaurajauhoja sekä ripauksen merisuolaa. Ensin muussasin banaanit ja sekoitin joukkoon kananmunat. Sen jälkeen lisäsin ripauksen hienoa merisuolaa, maidon ja lopuksi vatkasin taikinaan jauhot. Sitten annoin taikinan turvota sen hetken että tuli oli viritetty pannun alle. Paistoin nämä letut tavallisella voilla. Jos haluat letuista maidottomat, voit käyttää paistamiseen kookosöljyä ja maidon sijasta jotain ruoanlaittoon sopivaa kasvimaitoa oman makusi mukaan. Gluteenittomissa jauhoissa on eroja, joten lisää jauhot taikinaan vähitellen, ettei taikinasta tule liian paksua. Tai tarvittaessa lisää jauhoja turvotuksen jälkeen hieman lisää, jos taikina jäi liian ohueksi. Älä laita ennen turvotusta jauhoja liikaa, nimittäin taikina paksuuntuu reilusti kun se saa hetken olla.

Perusohje Banaaniletut 2:lle
2 kypsää tai hieman ylikypsää banaania
2 kananmunaa
(2 ruokalusikallista kaakaojauhetta, jos haluat suklaalettuja)

Muokattu versio Banaaniletuista 3:lle
2 kypsää tai hieman ylikypsää banaania
3 kananmunaa
2dl maitoa tai kasvimaitoa
1,5dl gluteenittomia kaurajauhoja tai gluteenitonta jauhoseosta
ripaus suolaa

Paistamiseen voita tai kookosöljyä.

Älä paista liian kovalla lämmöllä, jotta banaaniletut kypyvät kunnolla palamatta. Ei siis levyä missään nimessä täysille. Puugrillillä paistaessa ei näihin montaa pikkupuuta tarvitse, ja nokipannukahvitkin tulevat samalla.

Toivottavasti maistuu sinullekin! Tykkään itse banaaniletuista sen vuoksi normaaleja lettuja enemmän, että näistä tulee mukavan kuohkean pehmoisia. Näissä on myös reilusti makeutta, jolloin hillon tai muun lisukkeen ei tarvitse olla niin makeata, ja sokerin vähentäminen onnistuu helpommin.

Oli ihana aamu puutarhassa lettuaamiaisella pinkka sisustuslehtiä seurana! Tuo ulkona ruoanlaittaminen myös jotenkin rauhoittaa. Se on myös mukavan nautittavaa tekemistä, kokkailusta tulee ihan oma ohjelmanumeronsa.

♥ Maiju




Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *